Meer en meer organisaties en bedrijven krijgen vandaag de dag te maken met internationale standaarden. Elke manager en bedrijfsleider zal te maken krijgen met de term ISO normen. Wat houdt zo’n norm precies in en waar moet een organisatie aan voldoen om deze goedkeuring te krijgen? Interesse om een lead auditor training te volgen?

 

Wat houdt een ISO norm in?

De ISO normen zijn internationale standaarden voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Deze standaarden zijn opgezet door de International Organization for Standardization. ISO normen zijn geen wetten en daardoor niet verplicht om als organisatie te volgen. Desalniettemin kunnen deze normen van veel waarde zijn voor je organisatie. Zo kan het bijvoorbeeld kwaliteitsmanagement verbeteren, de ISO 9001 norm. Maar ook kan het de informatie veiligheidsmanagement verbeteren, de ISO 27001 norm. En het verbeteren van milieumanagement, de ISO 14001 norm. Het is ook mogelijk om je organisatie te laten certificeren voor een of meer ISO richtlijnen. Deze speciale certificering kun je zien als een soort keurmerk en kan als hulp dienen bij het overtuigen van potentiële klanten om een dienst of product te kopen. Zodoende kun je als organisatie of bedrijf je positie op de markt versterken.

 

Waar rekening houden als bedrijf met het nastreven van een ISO certificering?

Het is mogelijk als bedrijf om zich niet te laten certificeren en de normen alleen te volgen voor interne procesverbetering. Maar voor bepaalde organisaties kan een officiële certificering heel nuttig zijn. Zo’n certificering vergt een grote inspanning en een betere naleving van de normen, maar daarbij straal je wel een soort van kwaliteit uit naar de wereld. Zijn er veel concurrenten binnen je sector met een certificering dan kun je niet achterblijven.

 

Een certificering is een duur en lang proces

Voordat een bedrijf zich gaat focussen op een ISO certificering proces is het goed om te kijken of zo’n ISO certificering daadwerkelijk nodig is. Dat is belangrijk omdat het namelijk een duur en lang proces is. Daarnaast ben je als organisatie niet klaar als je eenmaal een ISO certificering hebt. Je moet er namelijk voor zorgen dat je ook de certificering kunt behouden. Dat betekent dat je er elk moment mee bezig moet zijn, ook na het verkrijgen van de certificering. Elke drie tot vier jaar wordt er gekeken of de richtlijnen van de certificering optimalisatie nodig heeft.