Misschien heb je deze termen wel eens voorbij zien komen: “Citation Flow” en “Trust Flow”. Dit zijn typische marketingtermen en hieronder zullen we je uitleggen wat ze betekenen. De beide begrippen hebben te maken met de online vindbaarheid van jouw website. Tot voor kort was Google PageRank hét ideale programma om dit te meten, maar tegenwoordig is Majestic Flow Metrics een beter alternatief. Google PageRank is namelijk al een tijdlang niet meer geüpdatet.

Wat is de Citation Flow?
Citation Flow voorspelt wat de impact van een URL van een webpagina zal zijn. Je kunt de Citation Flow baseren op het aantal links dat naar een URL (webpagina) verwijst. Als het aantal links groter is, wordt de Citation Flow van de URL in kwestie ook groter. Daarbij worden de links ook gewogen: zo tellen inkomende links die afkomstig zijn van pagina’s die zelf een hoge Citation Flow hebben zwaarder dan inkomende links die afkomstig zijn van pagina’s met een lage Citation Flow. Dat heeft weer te maken met de kans dat er wordt doorgelinkt van website tot website. Hoe populairder de website die doorlinkt, hoe groter de kans dat er iemand van die website via een link op jouw webpagina (URL) terechtkomt. Benieuwd naar de mogelijkheden in jouw omgeving: verken dan Linkbuilding in regio Deventer.

Wat is de Trust Flow?
Als de Citation Flow vooral de nadruk legt op de kwantiteit (van het aantal links), dan draait Trust Flow vooral om kwaliteit. de Trust Flow is een manier om te meten om een website of URL betrouwbaar is. De Trust Flow wordt bepaald aan de hand van het aantal inkomende links dat als “betrouwbaar” te boek staat. Betrouwbaarheid is hier het kernwoord. Van een site die van hoge kwaliteit is (hier staat veel kwaliteit op), wordt verwacht dat deze ook weer kwaliteit doorgeeft. Een website van mindere kwaliteit, zal eerder content van lage kwaliteit doorgeven.

Wat zijn “spammy neighbourhoods”?
Spammy neighbourhoods zijn de websites/URL’s die als onbetrouwbaar te boek staan. Dit zijn de websites die een lage Trust Flow hebben. Met andere woorden: de content die hier te vinden is, wordt als niet betrouwbaar gezien. Kortom: je kunt deze websites het beste vermijden.

Met linkbuilding je reputatie vergroten
Linkbuilding is een manier om een zoekmachine als Google aan te geven dat je website van hoge kwaliteit is. Er zijn maar liefst 1.7 miljard websites en niet al die websites kunnen hoog in de zoekresultaten terecht komen. Hoe meer links er naar jouw URL wijzen, hoe beter dit is voor je online vindbaarheid op zoekmachines. Linkbuilding zal leiden tot meer bezoekers.