Het promoten van je bedrijf kan op een hoop verschillende manieren. Zo kun je nog geen film kijken op televisie of de reclame begint al weer. Voor internet lijkt soms al hetzelfde te gelden. Reclame op straat is daarentegen een stuk minder storend, maar minstens net zo aanwezig. Op iedere gevel, elk billboard en op elke straathoek is wel iets of iemand te vinden die weer een of ander merk staat te promoten. Maar hoe moeilijk is het om als bedrijf nu op vallen tussen dat betonnen oerwoud vol andere stemmen? Voor hen die wel wat inspiratie kunnen gebruiken, worden hier de beste vormen van straatreclame besproken.
Originele guerrillamarketing
Met al die borden en posters is het moeilijk om nog op te vallen als bedrijf. Origineel zijn tussen al die andere ideeën is een opgave op zichzelf. Een van de leukste manieren om een oubollige flyer te omzeilen is dan ook guerrillamarketing. In deze vorm van straatreclame proberen bedrijven zo snel mogelijk zo veel mogelijk media aandacht te verkrijgen. Het bedrijf Nike zette bijvoorbeeld ooit een bankje weg zonder zitvlak. Op de rugleuning stond de simpele tekst ‘run.’ Een ander voorbeeld is van McDonalds, die de strepen van een zebrapad geel schilderden en ze zo veranderden in hun eigen frietjes. Een foto ging viral en binnen de kortste keren sprak iedereen weer over de fastfoodgigant.
Onverwachte plekken
Buiten de guerrillamarketing van Nike en McDonalds, zijn er ook andere onverwachte plekken waar straatreclame gebruikt kan worden. Mensen beperken zich al snel tot posters en billboards, maar wat dacht je bijvoorbeeld van vrachtwagens en stadsbussen? Dat zijn grote oppervlakken die voortdurend van plek tot plek rijden, en zo voor het oprapen liggen. Vrachtwagens komen zelfs vaak in het buitenland. Hoe vaak heb je niet in de file gestaan, starend naar de achterkant van een truck? Met een creatief en origineel ontwerp, kunnen mensen over de hele wereld achter de naam van jouw bedrijf komen. Straatreclame is een kunst op zich.